Dutch in colom at the right or end
NOTTE ET GIORNO, Stoneware, oxides, glazes, H 22 x 18 x 29cm
Door het vuur geblakerde, bijna wegsmeltende objecten, gelaagd afgewerkt met miraal glazuur. Ze lijken bijna te dansen door het strijklicht. De keuze voor haar werk past perfect in het actueel thema van curatoren: de rol van vrouwelijke kunstenaars in de huidige kunstwereld.
ARTIST STATEMENT PAOLA MASI, 2021
“When people ask me how I found ceramics I like to tell the analogy of when one falls in love. You don’t really choose who you fall in love with. Throwing pots, for me, was love at first sight”says Paola Masi when describing how she discovered her craft.
Tokyo
Barcelona
“What are we? Are we these forms that we inhabit? Or the invisible we contain?”
PORTRAIT OF THE ARTISTS BY PIETRO BERTORA
a choice
2021 coming up:
KunstRai – theme JAPAN
booth 30 galerie Adoráble
2021
Our Graden Needs it’s Flowers
Barcelona, Districte Cultural de L’Hospitalet
28 febr – 18 july 2021
2020
groupshow
Guess who came for dinner
galerie Adoráble
–
2019
ART THE HAGUE
booth 8 galerie Adoráble
galerie Adoráble
–
Group Show in Megumi Ogita Gallery , Tokyo – Japan
Bowls
porcelan works
August 11th, 2016
–
SOLO
“Cielo su terra ”
Megumi Ogita Gallery , Tokyo-Japan
April 12th, 2016
–
“ART Collectors”
Tokyo , Japan
December 17th, 2015
–
Exhibition at Ambit Galeria d’Art in Barcelona
January 9th, 2015
–
Megumi Ogita Gallery , Tokyo
“testimoni di Bllezza / Witnesses of Beauty”
September 30th, 2014
—
RECENT PROJECTS
AMBIT Galeriad’Art
Barcelona
“A quattro mani”
Artists conversation and collaboration with Benet Rossell
Challenging idea to throw porcelan objects by holding both hands of the old master at that time, who by his age and ALS lost strength to work at the wheel. To co-create by artists widely separated by age but connected by their soul of eternal youth. These objects were than glazed and painted by Rossell
> BUY WORK ONLINE AT ARTSY
> BY PAOLA MASI
PAOLA MASI
Vertelt over haar praktijk als keramiste
‘Het was geen kwestie van kiezen, ik werd gewoon verliefd op keramiek.’
Paola Masi (Rome, 1973) werd verliefd op klei. ‘De eerste keer dat het in mijn handen draaide op n schijf in Londen, voelde het alsof ik het al mijn leven lang kende. Het maakte zo een indruk op mij, dat ik ’s nachts in mijn droom een spiraal van aarde en water zag.’
Japan en de Japanse cultuur heeft grote invloed gehad op Masi en haar subtiele manier van werken. AFFINITY (2012), haar eerste van vele tentoonstellingen in Tokyo, is daar een proeve van: ‘Japanners benaderen keramiek en het ambacht in het algemeen zo bijzonder. Ik voel me altijd diep vereerd en geïnspireerd door hun manier van kijken naar mijn werk.’
Het vormgeven hiervan is een langdurig proces, volstrekt het tegenovergestelde van de hectische wereld om ons heen.’
BARCELONA
De samenwerking met de Catalaanse kunstenaar en dichter Benet Rossell (1937-2016) was een keerpunt in Masi’s werk. ‘Met hem werken, was pure magie. Niets was gepland, alles geïmproviseerd. We begrepen elkaar ondanks het grote leeftijdsverschil. Het was een van die zeldzame ontmoetingen waarbij je je volkomen op je gemak voelt. Tijdens het jaar dat we samen werkten, was ik er getuige van hoe zijn lichaam aftakelde als gevolg van de voortschrijdende ziekte (ALS), terwijl zijn geest ongebroken en vrij bleef. Zijn handen hadden nog het geheugen naar wat hij wilde maken maar zijn spieren niet meer de kracht. Ik stuurde zijn handen om zo vierhandig de stukken te laten ontstaan ’
Benet Rossell overleed een maand voor de opening van QUATTRO MANI, hun gezamenlijke tentoonstelling in Barcelona.
‘Wat zijn we? Zijn we de vorm waarin we verblijven?
Of zijn we het onzichtbare dat we bevatten?
‘Zo is mijn recente werk ontstaan. Het voelt als de start van een nieuwe reis. Ik heb geen idee waar die me heen voert. Het is onbekend terrein en ik loop op mijn tenen. Ik voel de drang om over de grenzen te gaan, onbekende wegen te bewandelen. Het is een mysterieuze ervaring, even magisch als het leven zelf. Dat is het mooie ervan.’
‘Voor mij is dit de schoonheid van het onbekende. Het is een gevecht met en een overgave aan de elementen als de oven wordt gestookt op 1280 graden C. Maar dat is juist het magische, de pure kracht van keramiek.’
‘Ook het aanbrengen van het glazuur is listig. Ik ben er veel stukken mee kwijtgeraakt. Maar ook dat hoort bij keramiek. Klei maakt je nederig. Het is een les in loslaten.’
Het resultaat van dit alles is een serie keramische objecten die Masi samen met Galerie Adoráble toont tijdens Collect 2021 en Kunstrai