Eraser, MACHINE SCULPTURES 2018
The Past Stood Still, MACHINE SCULPTURES 2018
Fragments from a Daydream, MACHINE SCULPTURES 2018
Permanent Daylight, MACHINE SCULPTURES 2018
Deze jonge kunstenaar uit London maakt zeer veelzijdig werk.
‘MACHINE SCULPTURES’, Zoals Kees van Kooten zo mooi formuleerde “met je handen wapperen door de klusbak van vader”
Ellis assembleert wonderlijke machines, gedreven door liefde voor oude auto’s en de genen van zijn vader die mechanisch ingenieur was.
‘ARCHITECTURAL RELIEFS’, is een nieuwe serie sculptuurtjes waarin Tim Ellis speelt met heden en verleden. Pleisterwerk, hout en perspex zorgen voor een bijzondere omlijsting van een sigarettenplaatje uit de Roaring Twenties met langvergeten beroemdheden.
PAINTING – ‘UNITED IN DIFFERENT GUISES”
‘United in Different Guises’, 75cm x 46cm, Acryl en vernis op katoen, installatie
“Mijn schilderijen vormen een schier eindeloze reeks, ik nummer ze door, in volgorde van ontstaan. De titel ‘United in Different Guises’ (‘Vereniging van Verschillende Gedaantes’) verwijst naar functies of gebruik, ergens tussen bewegwijzering en pure symboliek in. Uit de mix van betekenis en vormgeving ontstaat zo nieuwe symboliek. Door de maat en de kwaliteit van het katoen waar ik op werk doen mijn schilderijen denken aan vlaggen of vaandels. Door de doeken te vouwen, te verfrommelen, schuren, verouder ik ze. Daardoor lijkt het alsof ze ooit echt veel zijn gebruikt. Wat dan blijft is een object dat belangrijk lijkt, dat vragen opwerpt over symboliek en authenticiteit. Daarmee stijgt het werk uit boven een traditioneel schilderij.”
TIM ELLIS (London, UK)
Cutting edge combinations of both 2- and 3-D paintings and sculptures
My paintings are part of an ongoing series that share the same title ‘United in Different Guises’ and are numbered accordingly. The title refers to a proposed shared function. This function sits somewhere between a communicative role and the symbolic. The source imagery used is a mixture of signage and design, which is reconstructed to form gendered symbols. Their scale and material quality mimic the appearance of flags and banners. By folding, scuffing and gradually aging the paintings, a suggested utility appears. What is left is an object that questions notions of symbolism and authenticity, allowing the work to function beyond the traditional realms of painting.