the importance of appearances Heeft u wel eens achter een vrouw gestaan met opgestoken haar, haar nek donzig en zijde zacht, enkele lokken haar ontspringen uit de massa van krullen. De tekeningen van Ingrid Berger bezorgen je haast kippevel, een sensatie van gewaarwording hoe scherp haar weergave is. In haar werk tekent zich duidelijk een rode draad af, zij onderzoek wat het dragen van verschillende kleding doet met het beeld van het menselijk lichaam. Met name hoe dat kledingstuk de perceptie dat bij je blijft hangen beïnvloedt en wat het belang daarvan is voor het uiterlijk. ARTIST STATEMENT Papier is een materiaal dat zich leent voor snelle tekeningen maar ook voor langzaam, meer doordacht werk. Ik richt me met name op het laatste. De rode draad in mijn werk is het belang van het uiterlijk (the importance of appearances). Wat zegt de buitenkant over de binnenkant. TENTOONSTELLINGEN EN BEURSPRESENTATIES 2018 geselecteerde deelnemer voor grote tekeningen tentoonstelling in Cacao Fabriek Helmond PUBLICATIES
Berger ontwikkelt haar stijl verder met deze serie ‘Observations’. Nieuwe tekeningen waarin ze precies die secondes vastlegt die een klein gebaar sensueel maken. Met penseel, inkt, water en houtskool verdiept ze haar zeer herkenbare stijl. Met als resultaat fluwelzachte tekeningen.
HET BELANG VAN HET UITERLIJK
Ze onderzoekt in verschillende series tekeningen wat de buitenkant zegt over de binnenkant.
Wat is de invloed van cultuur, sociale achtergrond en karakter. Is het een bewuste keuze of een statement.
Toelichting op mijn werk
“Nadat ik een flink aantal jaren niet actief ben geweest als beeldend kunstenaar, heb ik in 2005 besloten om mijn praktijk weer op te pakken.
Dat ging niet zo vanzelf sprekend als gehoopt. Na een aantal pogingen om me weer met verf en doek bezig te houden, het medium waarin ik ben afgestudeerd, ontdekte ik papier. Hierin vond ik de vrijheid waar ik naar op zoek was.
Bij mijn houtskooltekeningen gaat dat gepaard met veel aandacht voor detail en contrast. Andere tekeningen zijn opgebouwd uit verschillende lagen, zowel letterlijk als figuurlijk. In dit werk laat ik details weg om de toeschouwer de kans te geven een eigen beeld te creëren. Ik maak daarbij gebruik van diverse materialen waaronder borduurzijde, bladmetaal en gedroogde rozenblaadjes.
Mijn werk heeft een heel natuurlijk verloop, iedere serie komt voort uit de vorige en vraagt om een eigen specifieke aanpak. Het ontdekken van de techniek die het beste aansluit bij de nieuwe serie is de grootste uitdaging.
Wat is de invloed van cultuur, sociale achtergrond en karakter. Is het een bewuste keuze, een statement of …
De reacties op mijn werk zijn vaak een mengeling van herkenning en herinnering.”
Ingrid Berger
2017 Art the Hague galerie Adorable Den Haag
2017 Fundraising Expositie Art for Animals Sake in Amsterdam
2017 Tekenkabinet, 1ste Lustrum expositie
2017 ForReal Amsterdam galerie Adorable Den Haag
2016 Art the Hague galerie Adorable Den Haag
2016 ART Gouda, geselecteerde kunstenaar om tijdens het project een maand lang te werken op locatie in het weeshuis van Gouda met bijbehorende expositie in museum Gouda.
2015 Tekenkabinet 3 This Art Fair berus van Berlage Amsterdam
2015 Tekenkabinet 3 Kunstenhuis Westergasterein Amsterdam
2015 Tekenkabinet 3 museum Waterland Purmerend
2015 Botanica galerie Leidse Lente Leiden
2014 Art in Redlight Beurs van Berlage Amsterdam
2014 Huid en Haar openingsexpo Leidse Lente Leiden
2014 Tekenkabinet 2 museum Waterland Purmerend
2014 jubileumexpositie Aandachtscentrum den Haag
2013 Lady Wall galerie Diana Lepelaar Leiden
2013 Huntenkunst Dru Cultuurfabriek Ulft
2013 Portretten Regentenkamer den Haag
2016
GUM boek
2015
catalogus Tekenkabinet 3
Pandora jaargang 4 # 2 interview
“Ik heb een hekel aan wit papier”
(I don’t like white paper)
2014
catalogus Tekenkabinet 2
ingrid berger
‘OBSERVATIONS’ 2017